Ondernemen op 1,5 meter afstand, hoe doe je dat?

De overheid roept alle sectoren op een plan te bedenken voor de 1,5 metereconomie. Zonder zo’n plan is het opengaan en opstarten van je bedrijf ondenkbaar. Ter inspiratie, ondernemers die vertellen over hoe zij hun bedrijf voorbereiden op het nieuwe normaal. Verhalen over ruimte creëren, werken op afspraak, videobezichtigingen, zachte handen en hoop.

Hoe ondernemers zich voorbereiden op de 1,5 metereconomie:

Op innovatieve wijze nagels lakken

Saar Koningsberger en Jessica Scholten

“Hoewel de focus momenteel op online ligt, willen we natuurlijk het liefst zo snel mogelijk weer klanten ontvangen in onze studio. Aanraken lijkt in onze branche onvermijdelijk. Onze stylistes ontwerpen samen met de klant een nageldesign. Dit ontwerp schilderen we vervolgens met de hand op de nagels. Kleine persoonlijke kunstwerkjes! We spelen nu met de gedachte om te gaan werken met een printer. Het idee is om het ontwerp dat de klant samen met een van onze stylistes opstelt in te scannen en vervolgens op de nagels te printen. Vanzelfsprekend hanteren we ook alle andere richtlijnen die het RIVM voorschrijft. Totdat de deuren officieel weer open kunnen, leren we onze klanten onder het mom ‘Lakwerk to the rescue’ hoe ze zelf vanuit huis hun nagels kunnen verzorgen. We delen zelfs onze ontwerpgeheimen. Sharing is caring en verbondenheid, daar draait het nu om!”

“Sharing is caring; lakwerk.com
Van spontaan klanten ontvangen naar een telsysteem

 

Van spontaan klanten ontvangen naar een telsysteem

Sasha Marinkovic

“Onze zaak is gevestigd in hartje Rotterdam. Iedereen was bij ons altijd welkom voor een spontane knipbeurt. Dat kan straks niet meer. Ook wij zullen op afspraak gaan werken. Volgens berekeningen kunnen we straks inclusief personeel 9 mensen tegelijk in onze salon ontvangen. Het achterste gedeelte van de salon bestaat uit twee verfplekken. Zodra de verf is aangebracht kunnen klanten plaatsnemen op een lange bank, waar voldoende ruimte is om op een relaxte manier te wachten tot de verf ingetrokken is. In het voorste gedeelte van de salon vinden de knipbeurten plaats. Ook hier houden we afstand van elkaar door de stoelen minimaal twee meter uit elkaar te plaatsen. Onze kapsters worden voorzien van goede bescherming en iedere klant krijgt bij binnenkomst de gelegenheid om de handen te wassen. We zorgen voor mondkapjes, handschoenen en handcrème. Zo gaan klanten straks niet alleen met verzorgde haren, maar ook met zachte handen bij ons de deur uit.”

“Wij stappen af van de spontane knipbeurt; hairish.nl
Interactief huizen bezichtigen via een livestream

 

Interactief huizen bezichtigen via een livestream

Frank Huibers

“Tijdens de coronacrisis heb ik mijn werkzaamheden niet hoeven te stoppen. Ik neem net als iedereen de standaard voorzorgsmaatregelen, zoals minimaal 1,5 meter afstand houden en geen handen schudden. Een bezichtiging van een woning door potentiële kopers pak ik nu wel compleet anders aan. Bij veel animo doe ik geen open huis meer, maar een videobezichtiging via Facebook Live. Ook na de coronacrisis ga ik hiermee door. Ik onderzoek nu de mogelijkheden van YouTube en streaming via mijn eigen website. Er kijken momenteel groepen van ongeveer 25 mensen live mee, terwijl ik door de woning loop. Ze stellen vragen en krijgen zo een goede eerste indruk van het huis. Ongeveer de helft wil daarna een fysieke bezichtiging inplannen. Bij een fysieke bezichtiging mogen maximaal 2 mensen langskomen. Ik vraag ze zo weinig mogelijk aan te raken en ik draag zelf handschoenen. De bewoners mogen zelf niet aanwezig zijn en de afspraken plan ik ruimer in. Dan komen kijkers elkaar niet tegen en kan ik tussendoor deurklinken ontsmetten.”

“Videobezichtigingen blijf ik ook doen na de coronacrisis; makelaarsland.nl/frank
Shoppen op afspraak

 

Shoppen op afspraak

Petra Hamming

“Samen met mijn broer Léon run ik onze modezaak voor dames en heren. We hebben een aantal sterke kledingmerken die we als shop-in-shop neerzetten in onze winkel. In de afgelopen jaren hebben we veel geïnvesteerd en verbouwd om onze winkel up-to-date te houden. Hierdoor zijn we eigenlijk helemaal voorbereid op de 1,5 metereconomie. Onze winkel is erg ruim met brede looppaden, waardoor 1,5 meter afstand houden geen probleem is. Bij de kassa’s is plexiglas aangebracht en op de vloer bij de kassa’s zijn strepen gezet. Onze medewerkers zijn goed geïnstrueerd en we hebben desinfectiemiddel neergezet. Onze grootste uitdaging is de klanten weer in de winkel krijgen. We onderzoeken de mogelijkheid van een webshop, maar onze focus ligt echt op onze winkel. Dat moet altijd een leuke beleving met persoonlijke aandacht zijn. We experimenteren nu bijvoorbeeld met shoppen op afspraak. We sturen ook via Instagram en Facebook vlogs aan onze klanten zodat we in beeld blijven.”

“Wij zijn helemaal voorbereid op de toekomst; saenkanter.nl
Op verantwoorde wijze dicht bij mijn klant

 

Op verantwoorde wijze dicht bij mijn klant

Edwin Sluis

“Als opticien doe ik oogmetingen met de hand, waardoor ik direct naast mijn klant zit. Sinds maart zijn oogmetingen en het afstellen van brillen niet meer mogelijk. Ik wil weer tegen mijn klant kunnen zeggen dat het veilig is om langs te komen. Via Facetime probeerde ik een bril af te passen, maar dat werkt gewoon niet. Grotere opticiens investeren nu in oogmeetapparatuur die op afstand werkt. Beide ideeën voelen voor mij letterlijk afstandelijk en dan werk ik niet meer met plezier. Maar ook ik moet omzet blijven genereren in de 1,5 metereconomie. Ik heb een kleine boetiek van 45m2 dus ik denk erover alleen nog op afspraak te werken. Brillen maak ik vaker schoon dan normaal. En extra bescherming zoals mondkapjes heb ik besteld. Ik kan niet wachten om weer op verantwoorde wijze mijn klanten te helpen met een oogmeting of het afstellen van een bril.”

“Brillen maak ik vaker schoon dan normaal; you-and-eye.nl
Gasten varen van plek naar plek

Gasten varen van plek naar plek

Jochem van der Schoot

“Eurohotel en het daarin gevestigde restaurant “Brasserie ’t Plein” is een begrip in Leeuwarden en omstreken. Door de coronacrisis zijn er slechts enkele kamers verhuurd aan zakelijke gasten. In ons pand staan pompjes met desinfectiemiddel en er zijn strepen op de vloer aangebracht. De receptie heeft een afscherming van plexiglas gekregen. Het hotelgedeelte redt zich wel, maar ons restaurant draaiend houden in de 1,5 metereconomie wordt heel lastig. Ik kan misschien de helft van de tafels gebruiken om voldoende afstand te creëren tussen de gasten, maar dat is niet rendabel. Ik hoop dat straks mensen uit niet-kwetsbare groepen weer naar de horeca mogen of dat er extra steun vanuit de overheid komt. Ik blijf creatief en zoek samenwerking met andere ondernemers zoals bijvoorbeeld een sloepverhuurder. Gasten varen van plek naar plek en overnachten onder andere bij ons. Ook bezorgen we nu maaltijden bij de mensen thuis.”

“Ik blijf creatief samenwerken met andere ondernemers; eurohotel.nl
bron: KVK
Slijptol
Terug naar de bovenkant van de website